Wiadomości

RACIBORSCY POLICJANCI ZAINAUGUROWALI KAMPANIĘ "NARKOTYKI I DOPALACZE ZABIJAJĄ"

Data publikacji 02.04.2019

W dniu dzisiejszym przedstawiciele raciborskiej policji spotkali się z uczniami Zespołu Szkół Podstawowych w Kuźni Raciborskiej. Od dziś ruszyła kampania o charakterze edukacyjno-profilaktycznym „Narkotyki i dopalacze zabijają”. Hasło przewodnie promowanej akcji to: „Szkoda Ciebie na takie patoklimaty”. Kampania organizowana jest przez MSWiA w ramach „Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem Bezpieczniej im. Władysława Stasiaka”.

Mundurowi zainaugurowali kampanię „Narkotyki i dopalacze zabijają”. Policjanci spotkali się z 50 uczniami Zespołu Szkół Podstawowych w Kuźni Raciborskiej. Spotkanie prowadziła asp. Edyta Mazur, która  na co dzień zajmuje się profilaktyką. Zaproszeni uczniowie dowiedzieli się co kryje się pod pojęciem narkotyki oraz czym jest uzależnienie od substancji psychoaktywnych. Słuchacze dowiedzieli się również o zagrożeniach związanych z zażywaniem tzw. nowych narkotyków, czyli dopalaczy, które mogą stanowić poważne zagrożenie dla życia i zdrowia człowieka. Są to najczęściej substancje niewiadomego pochodzenia sprzedawane w sklepach lub przez Internet pod nazwą artykułów kolekcjonerskich, często z umieszczonym komunikatem „Produkt nie do spożycia”. Negatywnie oddziałują na ośrodkowy układ nerwowy, wpływają negatywnie na pracę mózgu.

Na co powinno się zwrócić uwagę, co powinno zaniepokoić rodzica /opiekuna:

​wygląd oczu (zaczerwienione spojówki lub brzegi powiek, łzawienie, opadnięcie powieki, nadmierne rozszerzenie lub zwężenie źrenic, powolna reakcja źrenic na światło, oczopląs przy wpatrywaniu się w stały punkt);
złe samopoczucie, brak chęci do życia, depresja;
stany euforyczne, gadatliwość a następnie otępienie i apatia;
zmiana nawyków żywieniowych - brak apetytu lub objadanie się;
kłopoty w szkole, wagary, pogorszenie ocen;
próby wyłudzania lub podbieranie pieniędzy na nieokreślone wydatki;
nieuzasadnione ataki złości, agresji;
wychodzenie z domu na krótko, poprzedzone dzwonkiem domofonu lub telefonem od nieznanej osoby;
wprowadzenie do słownictwa nowych zwrotów, często niezrozumiałych dla dorosłych, tzw. slangu narkotykowego;
pojawienie się w domu nowych akcesoriów, typu lufki, sreberka, małe woreczki z zamknięciem strunowym, tzw. dilerki, itp.;
zmiana zapachu ciała.

Do najczęściej spotykanych skutków pojawiających się w trakcie i po zażyciu tzw. dopalaczy możemy zaliczyć:

bóle głowy, migrena;
kołatanie serca (przyspieszone tętno często sięgające 200, duszności, ból w klatce piersiowej;
agresja, zaburzenia koordynacji ruchowej, drżenie rąk;
nudności, wymioty, biegunka;
zmęczenie, osłabienie, brak zdolności koncentracji;
reakcje alergiczne;
myśli samobójcze, omamy;
napady leku, halucynacje;
nadmierna wrażliwość na dźwięki i światło.

​Gdzie szukać pomocy:

800 060 800  Infolinia Głównego Inspektora Sanitarnego

116 111 Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży

800 100 100 Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci

800 12 12 12  Dziecięcy telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka.

(wsz / Biuro Prewencji KGP)